زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

ابوحازم سلمة بن دینار مخزومی





ابوحازم سلمة بن دینار مخزومی، هم پیمان قبیله بنی‌مخزوم، از دانشمندان و بزرگان مدینه و اصالتا ایرانی بود. او سرانجام به سال ۱۴۰ ق در مدینه درگذشت.


۱ - معرفی اجمالی



ابوحازم، سلمة بن دینار هم پیمان قبیله بنی‌مخزوم، دانشمند، قاضی و بزرگ مدینه، فردی زاهد و عابد بود و خلفا را زیاد نصیحت می‌کرد. هنگامی که سلیمان بن عبدالملک کسی را برای آوردن او فرستاد، ابوحازم گفت: «اگر او با من کاری دارد خودش باید بیاید چون من با او کاری ندارم».
زمانی که سلیمان به قصد انجام مراسم حج به مدینه وارد شد، ملاقاتی بین سلیمان و ابوحازم صورت گرفت و طی آن گفت وگوهای مفصلی با هم داشتند او به سلیمان گفت: «پدران تو به کمک شمشیر بر مردم غلبه پیدا کردند و حکومت را با زور و بدون مشورت با مسلمانان گرفتند.»
ابن خلکان این گفت‌وگو را در کتاب خود، وفیات الاعیان و ابن قتیبه در کتاب الامامة و السیاسه و ابن عبدربّه در کتاب العقد الفرید و دیگران نیز در کتب خود ذکر کرده‌اند. سلیمان بن عبدالملک از وی پرسید: راه نجات از این امر چگونه است؟ ابوحازم گفت: بسیار ساده، هیچ چیز را جز از راه حلال کسب نکن و آن را آن گونه که حق است، صرف کن. وی اصالتاً ایرانی، امّا مادرش رومی بود. در مدینه بزرگ شد و همان جا درگذشت.

۲ - پانویس


 
۱. زرکلی، خیرالدین، الاعلام، ج۳، ص۱۱۳.    
۲. شمس‌الدین ذهبی، محمد بن احمد، تذکرة الحفاظ، ج۱، ص۱۰۰.    
۳. ابن خلکان، احمد بن محمد، وفیات الاعیان، ج۲، ص۴۲۲-۴۲۴.    
۴. ابن عبدربه‌اندلسی، احمد بن محمد، العقد الفرید، ج۳، ص۱۰۷.    
۵. ابن قتیبه دینوری، عبدالله بن مسلم، الامامة والسیاسه، ج۲، ص۱۲۱.    
۶. شمس‌الدین ذهبی، محمد بن احمد، العبر، ج۱، ص۱۴۶.    


۳ - منبع



عبدالسلام ترمانینی، رویدادهای تاریخ اسلام، ترجمه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ج۱، ص۳۵۴.





آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.